مفاهیم و بیان بداهه نگاری در نقاشی معاصر ایران

پایان نامه
چکیده

یکی از ارزشمندترین رخدادهای هنری اوایل قرن بیستم، ظهور شیوه ی بداهه نگاری در هنرهای تجسمی است. در این شیوه هنرمند بدون پیش فکر شروع به خلق اثر هنری می نماید، از این رو لحظه خلق و زمان شکل گیری اثر مورد توجه هنرمند است. بازی نیز تجربه ای است که بازیگر بدون فکر و ذهنیت قبلی خود رادر جریان آن قرار می دهد. از این رو در این پژوهش در جهت رویکردی جدید شیوه ی بداهه نگاری و ویژگی های آن، در ارتباط با بازی (از دیدگاه هانس گئورگ گادامر) مورد بررسی قرار گرفته اند.

منابع مشابه

بداهه سازی در هنر نقاشی و تصویر سازی

تجربه‌های نوین و آزمایشگری‌های متنوع. هنرمندان در قرن بیستم و ظهور جنبش های هنری مختلف که حول محور شعار نوآوری و نوگرایی در جهان رخ نمود، آنچنان گسترده بود که در هر دهه از قرن گذشته با تحولات عمیقی در روند شکل‌گیری هنرهای جدید و شیوه‌های نوین روبرو می‌شویم. بداهه‌ سازی نیز از جمله این پدیده هاست که در هنرهای تجسمی به گونه‌های مختلفی در اوایل قرن بیستم احیاء گردید. در سال1909 در فراز و نشیب تحول...

متن کامل

بداهه نگاری در نقاشی کودکان چهار تا شش سال

چکیده بداهه نگاری در نقاشی امری است که هدف بسیاری از هنرمندان مدرن قرار گرفته است. این فرایند که عامل اصلی آن قوه ی تخیل آدمی است، نتیجه ی نوعی شناخت ناگهانی است که در لحظه شکل می گیرد.اما بداهه نگاری در نقاشی کودکان به گونه ای دیگر بروز می کند و از فطرت او نشأت می گیرد.کودک زمان را آن گونه که ما درک می کنیم، درک نمی کند. او دقیقاً در "حال" است، نه در آینده و نه در گذشته به سر می برد و همین امر...

15 صفحه اول

چهره نگاری در هنر نقاشی

این مقاله ضمن توجه به تعریف «پرتره»‌ و تناسب آن با چهره‌نگاری و اصطلاحات مشابه در نقاشی ایرانی، به ویژگی‌های چهره‌نگاری و عوامل مؤثر در چهره‌سازی مانند شبیه‌سازی، شخصیت‌پردازی، شرایط چهره‌سازی و تکنیک پرداخته و توضیحاتی درباره هر یک داده است. همچنین انواع کلی تقسیم‌بندی در چهره‌نگاری مانند خودنگاری، چهره‌نگاری با فضاسازی و چهره‌نگاری گروهی را با توجه به عوامل مهم و تأثیرگذار در چهره‌نگاری توضیح...

متن کامل

بداهه سازی در هنر نقاشی و تصویر سازی

تجربه های نوین و آزمایشگری های متنوع. هنرمندان در قرن بیستم و ظهور جنبش های هنری مختلف که حول محور شعار نوآوری و نوگرایی در جهان رخ نمود، آنچنان گسترده بود که در هر دهه از قرن گذشته با تحولات عمیقی در روند شکل گیری هنرهای جدید و شیوه های نوین روبرو می شویم. بداهه سازی نیز از جمله این پدیده هاست که در هنرهای تجسمی به گونه های مختلفی در اوایل قرن بیستم احیاء گردید. در سال1909 در فراز و نشیب تحولا...

متن کامل

بررسی نوگرایی نقاشی در ایران معاصر

نقاشی ایران در دهه های بیست تا پنجاه ه . ش پا به عرصه جدیدی گذاشت، که در این راه به دستاوردهای متفاوتی نسبت به سنت های گذشته دست یافت. این موج نو بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود که بعدها این حرکت هنری، هنرنوگرا خوانده شد. هنرمندان بیشتر مشتاق اجرا به شیوه جنبش های آوانگارد غربی بودند و به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی و رمزهای هنر ملی، سنتی و مذهبی کمتر توجه داشتند و این از دلایل عمده...

متن کامل

حراجی تهران و تأثیر آن بر روند نقاشی معاصر ایران

      بحث اقتصادی هنر همواره در سیر خلق ، ارائه و جریان سازی آن جزو مسائل چالشی بوده است. در این میان، جریانی معتقد به بازاریابی یا همان اصطلاح تخصصی آن یعنی اکسپو هستند. این روند در دوره­ های مختلف و به اشکال متفاوت مطرح گشته و در بسیاری از کشورها به ­طرق گوناگون طی سالیان گذشته صورت پذیرفته، لیکن در ایران حرکتی نو تلقی می شود. بر طبق این فرآیند میزان فروش آثار نقاشی براساس مخ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023